Film Ikar w Kinie Pod Baranami w Krakowie, 18.12


Ostatni pokaz w 2019 roku

18 grudnia 2019 roku o 18.00 odbyło się ostatnie wydarzenie w ramach projektu „AudioMovie. Razem do kina”. Wzięło w nim udział około 100 osób. Trzy godziny wypełniło wiele wrażeń: spotkanie z gościem specjalnym, Magdaleną Nieć, prelekcja i projekcja filmu Ikar. Legenda Mietka Kosza oraz dyskusja po filmie. Magdalena Nieć jest aktorką, scenarzystką oraz reżyserką. Wraz z Adamem Wojtyszko oraz Katarzyną Stachowicz-Gacek stworzyła scenariusz familijnego filmu „Za niebieskimi drzwiami” na podstawie książki Marcina Szczygielskiego. Zagrała w nim także rolę Magdy Borskiej, mamy głównego bohatera oraz pełniła funkcję II reżysera. Film wyreżyserowany przez Mariusza Paleja został doceniony na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach, takich jak: Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza „Ale Kino!”, Międzynarodowy Festiwal Filmów dla Najmłodszych „W chmurach”, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego „Off Camera, Międzynarodowy Festiwal Filmów dla Dzieci „Schlingel”. W 2020 roku na ekrany wejdzie kolejna adaptacja filmowa prozy Szczygielskiego – „Czarny Młyn”, w którego tworzeniu uczestniczyła Magdalena Nieć.

Niebieska sala w Kinie pod Baranami zapełnia się widzami i gośćmi.

Niebieska sala w Kinie pod Baranami zapełnia się widzami i gośćmi.

Dyskusja o warsztacie filmowym

W rozmowie prowadzonej przez Macieja Gila scenarzystka zaprezentowała proces powstawania filmu od pomysłu do realizacji. Wyjaśniła, co w żargonie filmowców oznacza sformułowanie „test windy”. Otóż jest to parozdaniowy opis idei filmu, który ma przekonać producenta w czasie, gdy scenarzysta czy reżyser ma okazję jechać z nim windą. Jeśli po tej krótkiej chwili pomysł go zainteresuje, zostanie poproszony o przedstawienie opisu na 1 stronę tekstu. Kolejny etap to około 30-stronicowy zarys. I dopiero wówczas, gdy na tym etapie producent decyduje się na realizację przedsięwzięcia, powstaje pełny scenariusz. W przypadku pełnometrażowej fabuły zajmuje on około 120 stron. Scenariusz to przede wszystkim czasowniki – opis działań bohaterów.

Regina stoi na tle białego ekranu. Nieopodal Magdalena Nieć.

Regina zapowiada rozmowę z gościem specjalnym Magdaleną Nieć.

W przypadku adaptacji literatury monologi wewnętrzne zastępują obrazy. Sztuką jest też wybór jednego wątku z książkowego pierwowzoru. Magdalena Nieć zdradziła też sekret na pierwszą fazę castingu w przypadku aktorów dziecięcych. Otóż prosi o krótkie filmiki nagrane komórką, prezentujące zadaną scenkę. To umożliwia młodym ludziom zaprezentowanie swoich możliwości w bezpiecznych warunkach, bez obciążenia stresem. Po tej pierwszej selekcji oczywiście trzeba się spotkać już realnie. I tu liczy się odporność na uwagi, gotowość od ich przyjmowania, modyfikowania gry. Ważna jest oczywiście umiejętność odzwierciedlenia emocji. Gdy jest to rola epizodyczna, nie musi być to cały wachlarz różnych uczuć – ważne jest, by dobrze zagrać to jedno, potrzebne w danym momencie filmu. Rozmowa dotyczyła też roli II reżysera. Na planie jest to pośrednik między kilkudziesięcioosobową ekipą a głównym reżyserem. Może się on dzięki temu skupić tylko na samej pracy z aktorami przy poszczególnych ujęciach.

Alicja i Magdalena Nieć siedzą przy stoliku kawowym w holu Kina Pod Baranami

Magdalena Nieć i Alicja w holu Kina Pod Baranami

Co myślą widzowie

Dyskusja po projekcji filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza” toczyła się wokół kilku wątków: charakterystyki głównego bohatera, roli Dawida Ogrodnika, sytuacji osoby z niepełnosprawnością wzroku w latach sześćdziesiątych, siedemdziesiątych minionego wieku w porównaniu z obecną oraz znamiennej sceny z koniem. Widzowie zwracali uwagę na samotność bohatera i zastanawiali się, czy jej przyczyną bardziej była niepełnosprawność, czy geniusz artysty, alienujący go od innych. Rola Ogrodnika spotkała się z zarzutem wykorzystania tych samych środków, co w roli Tomasza Beksińskiego w filmie „Ostatnia rodzina”. Dla wielu odbiorców nie był on jednak całkiem przekonujący jako osoba niewidoma. Magdalena Nieć zapytana o możliwość kształcenia zawodowych aktorów niepełnosprawnością zwróciła uwagę na prawno-finansowy aspekt tej sprawy. Zatrudnienie – także na planie – osób z niepełnosprawnością wymaga oczywiście zastosowania odpowiednich przepisów, na przykład prawa do skróconego wymiaru czasu pracy. To z kolei podnosi koszty planu zdjęciowego. Biznes filmowy w Polsce nie jest przygotowany na takie sytuacje. Na pewno jest to temat do dalszej dyskusji…